Cestná, železničná, vodná, letecká a potrubná doprava na Slovensku

Cestná, železničná, vodná, letecká a potrubná doprava na Slovensku

1.Doprava
Doprava je jednou z najdôležitejších častí terciárneho sektora. Prírodné podmienky na Slovensku sú pre rozvoj dopravy menej priaznivé ( hornatý povrch, nevyhovujúce vodné toky, slabé železničné prepojenie v južnej časti SR).
Výhodná geografická poloha Slovenska – stred Európy je križovatka európskych obchodných ciest. Doprava predstavuje najväčší problém ekonomiky Slovenska. Doprava vytvára distribučný systém medzi výrobcom a spotrebiteľom. Slovensko je dôležitá tranzitná krajina v EU. Rozvoj je komplikovaný lebo cestná doprava kopíruje pohoria, ktoré predlžujú cestu a robia ju drahšou. Pre lodnú je tu málo riek. Otvorenie hraníc na západ zintenzívnilo medzinárodný obchod .

2.Cestná doprava
V cestnej doprave má dôležité postavenie preprava ľudí na krátke vzdialenosti. Celková dĺžka cestných komunikácií ( k 1.1.2015) je 17 963 km. www.ndsas.sk )
Podľa dopravného významu sa cestné komunikácie delia na:

  • diaľnice,
  • cesty pre motorové vozidlá,
  • cesty I. triedy,
  • cesty II. triedy,
  • cesty III. triedy.

V súčasnosti máme 420 km  diaľnic a diaľničných privádzačov, 265 km rýchlostných ciest, 3293 km  ciest 1. triedy, 3616 km ciest 2. triedy a 10369 km ciest 3. triedy.  O cestnú sieť sa stará Slovenská správa ciest. ( www.ssc.sk )
Cestná doprava je najviac využívaná doprava na Slovensku – dobrá hustota a kvalita cestnej siete, prepojenie všetkých obcí.
V poslednom desaťročí zaznamenala výrazný rozmach ako v preprave tovarov tak i v preprave osôb. 
Diaľnice - Cestná komunikácia na dopravné spojenie medzi dôležitými centrami štátneho a medzinárodného významu, smerovo rozdelená, s obmedzeným prístupom, s obmedzeným pripojením, vyhradená na premávku motorových vozidiel s určenou povolenou rýchlosťou podľa osobitného predpisu; jej križovanie a križovatky s ostatnými komunikáciami sú len mimoúrovňové.
Cesta pre motorové vozidlá - cesta s obmedzeným pripojením a prístupom vyhradená na premávku motorových vozidiel s konštrukčnou rýchlosťou určenou platnými pravidlami cestnej premávky, s mimoúrovňovými, výnimočne úrovňovými križovaniami a križovatkami.

  • Cesta I. triedy – cesta, ktorá má význam najmä pre medzinárodnú a celoštátnu dopravu a označuje sa dvojmiestnym číslom. Cesty I. triedy a diaľnice sú súčasťou hlavných európskych koridorov:
    Berlín – Praha – Bratislava – Budapešť – Istanbul
    Bratislava – Žilina – Košice – Ukrajina
    Gdaňsk – Katowice - Žilina
  • Cesta II. triedy - cesta, ktorá má význam najmä pre dopravu medzi krajmi a okresmi a označuje sa trojmiestnym číslom.
  • Cesta III. triedy - cesta, ktorá má spravidla miestny význam a označuje sa štvormiestnym alebo päťmiestnym číslom, podľa číselného označenia najbližšej cesty II. triedy, výnimočne I. triedy.

Rýchlostné cesty na území SR ( 2015 ):

 

Rýchlostná cesta R1

Začína v Bratislave v križovatke s diaľnicou D4 a pri meste Sereď sa napája na pôvodnú R1 Trnava – Nitra. Pokračuje stredom Slovenska smerom na mestá Žarnovica, Zvolen, Banská Bystrica. Končí v Ružomberku v križovatke Martinček napojením na diaľnicu D1. Výstavba prvého úseku rýchlostnej cesty začala v roku 1972.

Rýchlostná cesta R2

Začína pri Trenčíne v križovatke Chocholná s diaľnicou D1. Pokračuje na východ stredným a južným Slovenskom smerom na mestá Prievidza, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec, Rožňava. Končí pri Košických Olšanoch v rovnakomennej križovatke s napojením na diaľnicu D1. Výstavba prvého úseku rýchlostnej cesty začala v roku 2003.

 

Rýchlostná cesta R3

Začína pri meste Trstená. Pokračuje južným smerom na mestá Dolný Kubín, Martin, Turčianske Teplice, Šášovské Podhradie, Krupina. Končí na hraničnom priechode Šahy – Parassapusztana na štátnej hranici s Maďarskom . Výstavba prvého úseku rýchlostnej cesty začala v roku 2004.

 

Rýchlostná cesta R4

Začína v Duklianskom priesmyku na hraničnom priechode Barwinek – Vyšný Komárnik na štátnej hranici s Poľskom. Pokračuje južným smerom na mestá Svidník, Prešov, Košice. Končí na hraničnom priechode Milhosť – Tornyosnémeti na štátnej hranici s Maďarskom. Výstavba prvého úseku rýchlostnej cesty začala v roku 2007.

 

Rýchlostná cesta R5

Začína v križovatke Svrčinovec na diaľnici D3 pri rovnomennej obci. Smeruje na sever k štátnej hranici s Českou republikou, kde po dvoch kilometroch končí na hraničnom priechode Svrčinovec – Mosty u Jablunkova. Po celej dĺžke je súčasťou európskej cesty E75.

 

Rýchlostná cesta R6

Začína na štátnej hranici s Českou republikou na hraničnom priechode Střelná – Lysá pod Makytou. Smeruje juhovýchodným smerom k mestu Púchov, za ktorým končí v napojení sa na diaľnicu D1 v križovatke Beluša. Po celej dĺžke je súčasťou európskej cesty E75. Výstavba prvého úseku rýchlostnej cesty začala v roku 2002.

 

Rýchlostná cesta R7

Začína v Bratislave v križovatke Prievoz s diaľnicou D1. Ďalej smeruje južným Slovenskom v blízkosti cesty I/75 a mestách Dunajská Streda, Nové Zámky, Veľký Krtiš. Pri Lučenci končí v rovnakomennej križovatke s rýchlostnou cestou R2. Je súčasťou európskej cesty E575.

 

Rýchlostná cesta R8

Začína pri Nitre v križovatke Lehota s rýchlostnou cestou R1. Pokračuje severne v smere na Topoľčany. Pri Bánovciach nad Bebravou končí v križovatke Brezolupy s rýchlostnou cestou R2. Nie je súčasťou žiadnej európskej cesty.

4.Železničná doprava
Najdôležitejší obor, objem prepravy činí v nákladnej doprave 70% a osobnej 30% v 1989 . Po roku 1990 zaznamenali železnice prudký pokles prepraveného objemu v dôsledku rozpadu RVHP. Železnica má dôležité postavenie predovšetkým v preprave hromadných substrátov na dlhé vzdialenosti a v preprave osôb. Významné sú aj environmentálne vlastnosti v železničnej doprave. Prvá bola na trati BA-TN ako konská , a prvý parný vlak z Viedne-BA. Železnice SR a.s. majú k dispozícii 3665 km tratí a 49 034 zamestnancov. 
V prevažnej väčšine sú to trate zaradené do medzinárodných koridorov a svojimi parametrami vyhovujú medzinárodným požiadavkám. Slovenská železničná spoločnosť a. s. poskytuje priame spojenie s Hamburgom, Berlínom, Varšavou, Krakovom, Budapešťou, Bukurešťou, Moskvou, Vilniusom, St. Petersburgom a Kyjevom. 

5.Vodná doprava

Vodná doprava má nižšiu energetickú náročnosť, vyššiu produktivitu práce a menšie narušenie životného prostredia, nevýhodou je pomalosť. Predstavuje len 1/5 cestnej a ½ železničnej prepravy . Prevádzkovateľom je Slovenská plavba a prístavy a.s. BA . Prístav v BA je v strede vodnej magistrály medzi čiernym a severným morom . Prístav v Komárne spája cestnú , železničnú a lodnú dopravu. Pristav v Štúrove využíva najmä firma AssiDomän. 
Vodná doprava sa v súčasnosti sa realizuje na vodnej ceste Dunaja, ktorá spája Severné a Čierne more. Toto prepojenie sa dosiahlo vybudovaním kanála Dunaj – Mohan – Rýn. 

Medzinárodné prístavy: Bratislava, Komárno, Štúrovo
Riečne spojenia: Bratislava-Viedeň-Bratislava,
Bratislava-Hainburg-Bratislava, 
Viedeň-Bratislava-Budapešť a späť.
Plánuje sa dobudovanie Vážskej vodnej cesty v smere Komárno – Žilina s neskorším prepojením na Odru a vybudovaním kanálu na prepojenie Dunaja – Odry – Labe v spolupráci s Rakúskom a ČR.
6.Letecká doprava
Po rozpade ČSR sa letecká doprava u nás úplne zrútila a v súčasnosti si vyžaduje veľké množstvo financií ( nákup nových strojov, opravy...)
Letiská sa delia:
Podľa technických podmienok, prevádzkových podmienok a základného určenia na:

  • Vnútroštátne – sú určené a vybavené k uskutočňovaniu vnútroštátnych letov
  • Medzinárodné – uskutočňované vnútroštátne lety a lety, pri ktorých je prekročená štátna hranicaPodľa okruhu užívateľov na letiská:
  • Verejné – prijímajú v medziach svojej technickej a prevádzkovej spôsobilosti všetky lietadlá
  • Neverejné – okruh užívateľov letiska stanoví na návrh jeho prevádzkovateľa Úrad
  • Vojenské – letiská pre potreby armády Slovenskej republiky.

Prednosťou leteckej dopravy je rýchlosť a preprava na veľké vzdialenosti. Veľké letiská máme v BA (M.R. Štefánika), Piešťanoch, Žiline, Poprade a Košiciach a aj Sliač.
Prevádzkovateľom je správa letísk. Najznámejším sú Slovenské aerolínie a.s. BA a Sky Europe Airlines. 
V súčasnosti nie je v plnej miere využívaný potenciál letísk na Slovensku, spojenia s Európou a svetom nám zabezpečuje letisko Schwechat vo Viedni, vzdialené od Bratislavy 50 km.
Rovnako sa využíva aj letisko Ruzyne v Prahe a letisko Budapešť.
Zahraničné aerolínie sú napríklad :
Aeroflot 
Air Ukraine 
Czech Airlines 
Hemus Air Bulgaria 
Tyrolean Airways 
Na Slovensku sa nachádza 36 letísk (z toho 18 s tvrdým povrchom). Najväčšie letisko na Slovensku je Letisko M. R. Štefánika v Bratislave.
Počet letísk podľa dĺžky: 
viac ako 3 047 m: 2
od 2 438 do 3 047 m: 2
od 1 524 do 2 437 m: 3
od 914 do 1,523 m: 3
menej ako 914 m: 8
Letisko Košice - vlastníkom Medzinárodného letiska v Košiciach je štát. Letisko Košice ako prvé zo samostatných letísk bývalej SSL získalo od Leteckého úradu SR v decembri 2004 povolenie na prevádzkovanie verejného medzinárodného letiska. Vznik novej obchodnej spoločnosti a samostatné riadenie letiska prinieslo potrebu štandardizácie v našej hlavnej činnosti, ktorou je poskytovanie letiskových služieb. Preto sa manažment letiska rozhodol pre skvalitnenie existujúcej úrovne poskytovaných služieb, zavedením systému manažérstva kvality podľa normy STN EN ISO 9001/EN ISO 9001:2000. Proces zavádzania systému do praxe vyvrcholil získaním tohto certifikátu, ktorý bol spoločnosti udelený 16.02.2005. Letisko poskytuje služby odbavenia cestujúcich a lietadiel na pravidelných linkách a na charterových letoch. 
Letisko Poprad – Tatry - je najvyššie položeným medzinárodným letiskom pre dopravné lietadlá v Európe (leží vo výške 718 m.n.m., čo je o cca 150 m vyššie ako rakúsky Innsbruck). Napriek tomu prílety a odlety nevyžadujú špeciálne postupy ani kvalifikáciu posádky, pretože Popradská kotlina je široká a umožňuje priblíženie v ose dráhy. Letisko je otvorené celoročne, technicky je schopné vybaviť väčšinu lietadiel na krátke a stredné trate s kapacitou do cca 200 cestujúcich. Vďaka svojej geografickej polohe má letisko Poprad-Tatry mimoriadne dobré poveternostné podmienky, často leží nad hranicou hmly a využívajú ho ako náhradné letisko lietadlá pôvodne smerujúce do Košíc, Sliača, Žiliny, či dokonca Bratislavy. Leží v blízkosti turistických centier vo Vysokých a Nízkych Tatrách, Slovenskom raji a Pieninách, ako aj historických miest Spiša a Liptova. Letisko zaznamenalo za prvých 8 mesiacov roku 2005 takmer 15 000 cestujúcich, čo je rovnaký počet ako za celý minulý rok. Takmer 94 % cestujúcich využilo medzinárodné lety. Od 3.12.2005 bude v prevádzke pravidelná linka medzi Popradom a Londýnom. Lietadlo Boeing 737 spoločnosti Sky Europe Airlines bude každú stredu a sobotu lietať na letisko Stansted.
Letisko Sliač - medzinárodné letisko Sliač, známe aj pod historickým názvom z druhej svetovej vojny, „Tri Duby“ sa nachádza v ideálnej polohe na území Stredného Slovenska, priamo v strede medzi dvomi metropolitnými mestami tohto regiónu, Zvolen a Banská Bystrica. Letisko dotvára komplex dopravnej infraštruktúry Stredoslovenského regiónu. Na základe technických parametrov a vybavenia je letisko zaradené podla ANEXU 14 ICAO do kategórie 4D, čo znamená že ho môžu využívať takmer všetky typy lietadiel používané v civilnom letectve. Od 28. júla 2003 letisko Sliač spája náš región s celým svetom, prostredníctvom obnovenej pravidelnej leteckej dopravy. Túto dopravu zabezpečujú České Aerolínie a.s. Praha, 45 miestnym dvojmotorovým lietadlom ATR 42. Okrem týchto pravidelných letov prevádzkuje aj nepravidelnú dopravu, športové letectvo, vojenské letectvo a nákladnú prepravu.
Letisko Piešťany - je medzinárodné letisko. V súčasnosti slúži pre pravidelné medzinárodné charterové lety pre pacientov do/z piešťanských kúpeľov a nepravidelnú dopravu cestujúcich a carga.
Letisko Žilina - je verejné medzinárodné letisko. Je využívané pre leteckú dopravu slovenských a zahraničných leteckých spoločností, lety firemných a súkromných lietadiel, letecký výcvik a športové lietanie, sanitné lety, špeciálne letecké práce a činnosť letectva Armády SR. Od 15. júla 2005 sa začala prevádzkovať leteckou spoločnosťou České Aerolínie ČSA pravidelná linka Praha - Žilina - Praha.
Hlavným a zároveň najväčším medzinárodným letiskom Slovenskej republiky je Letisko M.R. Štefánika. Rozprestiera sa 9 km severovýchodne od centra mesta v nadmorskej výške 132 m.n.m., na ploche 477 ha. Má mimoriadne vhodné klimatické podmienky a výhodnú polohu v stredo - európskom regióne. Slúži pravidelnej a nepravidelnej leteckej doprave na domácich i zahraničných linkách. Súčasný dráhový systém letiska umožňuje pristátie všetkých vo svete bežne používaných dopravných lietadiel..

7. Potrubná doprava
Vysoko efektívny a najlacnejší druh dopravy na prepravu ropy a zemného plynu . Známy je ropovod Družba (z Ruska do Slovnaftu ) (509, 6 km) a Adria (8, 5km) ktorý je napojený na Družbu pri Šahách . Najlacnejší a vysoko efektívny druh dopravy, v tomto smere patrí Slovensko medzi vyspelé krajiny.

1.        má dobre rozvinuté inžinierske siete

2.        plynofikácia dokončená na 70 %

3.        ropovod – Transpetrol a Adria a plynovod Bratstvo

Cez územie Slovenskej republiky vedú dva ropovody: Družba a Adria. Ropovod Družba (s celkovou dĺžkou 506,6 km na území SR) bol budovaný v rokoch 1960 až 1965 za účelom prepraviť ropu z bývalého Sovietskeho zväzu do československých rafinérií. Práce pokračovali aj v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch a pozostávali zo zdvojenia niektorých hlavných úsekov. Družba vstupuje na územie Slovenska na hranici s Ukrajinou a cez 5 prečerpávacích staníc pokračuje do Českej republiky. Priemer potrubí ropovodu Družba v hlavných úsekoch je 500 a 700 milimetrov. Jej celková ročná kapacita dosahuje viac ako 20 mil. metrických ton. Celková dĺžka ropovodu Družba pred územím SR je 2 280 km a prechádza cez územie Ruska, Bieloruska a Ukrajiny.
Ropovod Adria začína v chorvátskom prístavnom meste Omišalj, pokračuje cez Maďarskú republiku a po prekonaní vzdialenosti 606 km sa dostáva na územie SR, kde má dĺžku 8.5 km. V Tupej sa napája na ropovod Družba. Priemer potrubia je 400 mm. Ročná kapacita ropovodu Adria je 4.5 mil. metrických ton. Adria slúži ako doplnkový zdroj ropy, ale je dlhodobo mimo prevádzky smerom od Chorvátska do SR. Nakoľko však dovoľuje obojstranné čerpanie, slúži na transport ruskej ropy do Maďarska a Chorvátska. Jediným slovenským odberateľom ropy je spoločnosť Slovnaft, a.s., ktorá je v súčasnosti závislá na dovoze ruskej ropy. Objem dopytu sa v posledných rokoch pohybuje stabilne v blízkosti 5,3 mil. ton, čo je približne len štvrtina celkovej kapacity ropovodu Družba. 
Spoločnosť Transpetrol ako jediný predstaviteľ odvetvia operuje vo veľmi špecifickom segmente, kde má monopolné postavenie. Na hospodárske výsledky spoločnosti môže v budúcom období najviac vplývať dopyt po ropných produktoch na Slovensku ako aj v ČR a Európskej únii.

ZDROJE:  www.wikipedia.sk

                 www.ndsas.sk

                 www.cdb.sk

                 www.airportkosice.sk

                 www.ssc.sk

Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode